Vad är Marte meo?

Marte Meo är latin, och kan fritt översättas till ”av egen kraft”. Metoden skapades av Maria Arts på 1980-talet. Metoden bygger på studier av hur föräldrar och barn naturligt samspelar med varandra, och hur detta bidrar till barnets sociala och intellektuella utveckling, stärka och förändra anknytningsmönster, samspelsmönster, kommunikationsmönster och relationer.

Marte Meo metoden används idag runt om i hela världen. Med hjälp av videofilmer tagna i den konkreta verkligheten arbetar terapeut med att tydliggöra och stärka fungerande samspel. Det är en praktisk modell för utveckling av nya färdigheter i det dagliga samspelet. Det ger möjligheter att sammankoppla teori och praktik via bildens kraft.

Lär känna barnets signaler

Marte Meo är ett arbetssätt som gör det möjligt att ”fånga” och stanna upp inför detaljer i samspelet, studera och lära känna sitt barns signaler och uttryckssätt samt se dess behov. Syftet är att stödja/hjälpa föräldrar och andra omsorgspersoner att se behov och resurser hos barnet/ungdomen och de egna möjligheterna att svara utvecklingsbefrämjande på barnets behov samt den egna möjligheten att påverka samspelet mellan sig själv och barnet/ungdomen i en positiv riktning. Arbetet utgår från förälderns/omsorgspersonens egen problembeskrivning/fråga/undran.

Läs mer på www.martemeoforeningen.se

Aktuella kurser

Utbildning i MAFI

Utbildningen syftar till att träna användningen av metoden MAFI – MikroAnalys och Familjeintervention.

Metoden är skapad av Monica Hedenbro och baserad på Lausanne Trilogue Play men anpassad för klinisk användning i arbetet med familj och barn. Marte Meo samt Analysvariabler i kodningsinstrumentet CPICS används. Filmåtergivningarna är inspirerade av Marte Meo metoden.

LTP utvecklades vid Lausanne University Centre for Family Studies av Elisabeth Fivaz-Depeursinge med kollegor. Metoden används både i forskning, bedömning och behandling och är en kombination av utvecklings- och familjesystemisk teori.

MAFI har en sammankoppling med Marte Meo som är en mycket använd metod i Sverige när det gäller delar av analysen och det återgivande samtalet.

CPICS-Child Parents Interaction Coding System inkluderar alla i familjesystemet. Familjeterapeut Monica Hedenbro deltog i en multicenterstudie och använde LTP-situationen i forskning på en grupp familjer i Sverige. Hon utvecklade detta forskningsarbete där hon använt metoden från spädbarnstiden upp till 16 år med videosekvenser.

Aktuella kurser

Ett fel har uppstått. Sidan kanske inte svarar förrän den laddas om. Ladda om sidan 🗙